Люди так не ходять!!!
Останім часом модно цікавитись та думати про місце де ти живеш. Якщо конкретніше то мова йде про міську інфраструктуру, про простір для міських мешканців. От і я такий модний теж про це думаю. Хоча насправді про ці речі я почав думати ще в 2009тому році коли активно взявся за роботу в Асоціації велосипедистів Львова. Але з того моменту сплинуло багато часу, я відвідав багато нових країн, а в тих країнах є міста. І так склалось що більшість тих міст мають дуже комфортний простір для життя людей. І перебуваючи там, думаєш як тут класно, а коли повертаєшся додому, то думаєш, ну хіба ж в нас не можна зробити так само класно? Ок, харош лірики, вйо до діла…
Сьогодні я буду довго і нудно розповідати про два львівських перехрестя в центрі міста. Про те як там зараз організований рух, і що на мою скромну думку треба було б там покращити)))). Буквів буде дуже багато.
Перед тим як я почну, я зроблю ще один відступ від теми. Це в основному для хейтерів, тролів, і тому подібних.
Отже:
- я маю власний автомобіль, вже чотири роки, і їздю досить часто і багато, тому прошу не робити закидів “от купиш авто і тоді зрозумієш”
- всі мої тези відштовхуються від ідеї на картинці зверху, яка показує що організація міського простору має базуватись на пріоритеті. В першу чергу для пішохода, як базового елемента живого міста, оскільки кожен житель міста є пішоходом, велосипедиста(апгрейднутий пішохід), в другу чергу громадського транспорту, оскільки кожна одиниця громадського транспорту перевозить багато пішоходів, і в третю чергу приватного транспорту, оскільки чисельно це найменша категорія.
- якщо ти автомобіліст і бачиш пішохода на дорозі там де немає знаку ПП або розмітнки згадуй пункт 4.7 правил дорожнього руху України, а вже тоді вирішуй чи матюкатись і сигналити
Власне хочу поговорити про перехрестя вулиці Дорошенка, проспекту Свободи та вулиці Беринди. Основний шлях до історичного ареалу міста.
Хто не зрозумів про що я , то ось
Чому мене це хвилює? Бо я ту проблему відчуваю на собі, і з недавнього посту Дем’яна зрозумів що не тільки я про це думаю. Ось що запостив Дем’ян.
Все що було написане вище, було написане ще 2,5 місяці тому, і все не було часу і натхнення закінчити цей пост. Але сьогодні воно раптом з’явилось, завдяки цьому фото з фейсбука (авторство не зазначаю бо не знаю хто зробив.).
Галицька адміністрація вирішила просто поставити паркан і тим вирішити проблему, але “найсмішніше”, що то тупо викинуті гроші на паркан. Люди далі ходитимуть тут, тільки тепер будуть лізти в той метр діри що там лишилось. Якщо цікаво чому дивіться наступні 100500 картинок.
Це скрін з гугл мапс. Мабуть хтось думає “Ці люди тупі?”. Але насправді варто трішки проаналізувати як люди ходять і чому. Люди по великому рахунку мають певні природні інстинкти. як і тварини. Тварини в лісі знаходять оптимальний шлях руху, звірячі стежки, які є для них найзручнішими. Ходьбу можна розглядати таким самим інстинктом, і цілком природно що люди шукають собі оптимальних шляхів. В місті ці шляхи треба облаштувати інфраструктурно, тротуари, переходи, світлофори, щоб забезпечити безпеку і зручність. Нажаль в нас в місті до такого симбіозу ще далеко. Отже розглянемо природні шляхи і інфраструктурні. Але не зайбуваємо про пункт 4.7 правил дорожнього руху України
Наступна ілюстрація показує існуючу ситуацію з облаштуванням даних перехресть.
Ніби непогано на перший погляд. Але давайте глянемо на основні потоки пішоходів і можливі зміни напрямку. Такі собі пішохідні(звірячі) стежки.
Я не накладав ці дві ілюстрації, щоб було легко зрозуміти що до чого, але ось який ми отримуємо результат, і зразу з зонами конфліктів.
Хтось запропонує просте рішення. А чому б пішоходам не ходити згідно інфраструктури та й по всьому. Звучить ніби логічно і правильно. Але ж як воно виглядає в реалі. Кілька варіантів. в Форматі як треба людям і як вони це можуть зробити згідно пішохідних переходів.
1. Шпацер по стометрівці )))) (для розуміння читаємо легенду до малюночка)
2. Дорошенка/Беринди по “парній стороні”
3. Самий не конфліктний варіант, шпацер по крайнім тротуарам проспекту Свободи.
4. Дорошенка/Беринди по “непарній стороні”
5. Цей варіант думаю менш популярний, але теж можливий.
6. Ще одна інтерпретація попереднього варіанту.
7. Оце мій улюблений, тому розділив його на два малюночки. Приклад дуже простий. Насправді початок руху можна робити і з Дорошенка, а кінець в сторону площі ринок, просто я вже трішки хотів підсилити ефект. Допустимо приїздить до нас в гості іноземець, який незнає особливостей львівського пішохідного руху, але свято вірить, що Львів відкрити для світу. І от він шпацерує по одному боку проспекту і хоче перейти на інший. Якби це зробила нормальна людина (можливі інтерпретації, але все одно б був би один перетин дороги без переходу.)
8. Як бачимо з верхнього малюночка, турист старається робити все правильно, він ж бо ще не знає чи в нас карають пішоходів за таку ганебну недбалість, Переходить перехід через Дорошенка, потім через Свободи, і йде далі в напрямку площі Ринок, ну логічно нє? Але тут він доходить до місця з парканОм і обламується бо переходу там нема. А суворі містобудівники махають туристові німцеві пальцьОм і кажуть “но но, а ну бігом на перехід”, виявляється йому треба було передбачити наперід, що зразу після переходу проспекту Свободи, треба було знову перейти через колію. Тому він піде так ))))
9. І на останок, який би мав бути простий маневр, але ж ні, будь оригінальним.
Для повноти картини треба звісно і поглянути на рух автомобілів. Мені лінь малювати всі варіанти, але покажу лише той тип руху заради якого і ставили той злощасний паркан. Всі проблеми через ліві повороти автомобілів.
1. З цим поворотом ніби немає проблем, хоча при його виконанні автомобіль має пропустити пішоходів. Але пішохідний трафік на тому переході настільки мізерний, що там реально ніхто нікого не пропускає.
2. Оцей поворот і є основною причиною встановлення паркану. Але по факту люди там постійно ходили і їх там постійно пропускали, і я б не сказав що це сильно сповільнювало рух. Кажу як водій.
3. З цим поворотом теж нуль проблем.
4. Цей поворот є най менш популярний лівий поворот на цих перехрестях. Тут більшість транспорту їде прямо на Дорошенка. Але люди переходять три смуги в невстановленому місці.
5. Ще про праві повороти. Цей правий поворот дозволений завжди, там є зелена стрілка. І пофакту той хто повертає праворуч постійно пропускає або пішоходів або автомобілі що їдуть від Беринди до Дорошенка. Але я б не сказав що то якийсь проблемний поворот.
6. Ну і останній правий поворот актуальний лише для громадського транспорту(автобусів), бо Дорошенка ж одностороння для всіх решта, тобто я б його теж проблемним не вважав.
Ось такі от пироги.
Я прикинув як би мала виглядати на мою думку пішохідна інфраструктура на цих об’єктах. Зразу скажу що вона не досконала і тут не враховані можливі зміни руху автівок, а ідеї для змін в мене є. Хоча думаю більшість прихильників того злощасного паркана, були б проти.
Разом з шляхами пішоходів.
Кажіть що думаєте.
UPD: Познімав я трохи перехрестя, поки гуляв з сім’єю. То правда дев’яте травня було, але я ще й в будній день познімаю, і впевнений кількісна перевага трафіку пішоходів буде. На відео за півтори хвилини дорогу перейшло більше 30ти людей, а лівий поворот зробили лише дві машини.
Віталій 09:26 – 04/30/14
Ілюстрація №8 – впізнав себе))) Двічі так топав, тряплялось))
Нмд, у таких випадках треба зробити весь прохід на одній стороні, а іншу сторону повністю перекрити парканчиками. Так, буде незручно пішоходам по певним напрямкам, ну але точно краще ніж зараз.
І посередині теж варто додати регульований, як на останній ілюстр. В підсумку, все майже як на останній, тільки по одній стороні (якуйсь з двох вибрати) прибрати зовсім переходи по проспекту. Ось так.
Роман 14:23 – 04/30/14
Дуже гарно написано, ще б наші клерки відповідальні за інфраструктуру думали хоча б на 10% так само глибоко. Це дійсно, мабуть, найнедолугіша розвязка у центрі Львова.
P. S. Я не невідомий автор :). Радий що зміг вас надихнути закінчити статтю :).
Dyak 11:24 – 04/30/14
Роман, то ваше фото з парканом))) Я його побачив на форумі SSC
Маша 17:41 – 04/30/14
Здорово все расписано и показано! Устройству наших улиц и перекрестков местами действительно не хватает здравого смысла :( По мойму отличная идея фонда “Городские проекты” Варламова перевести и распространить Urban Street Design Guide среди мэров-губернаторов http://nacto.org/usdg/
diak 19:25 – 04/30/14
От чесно, я не дуже вірю в те що це допоможе. Знаючи поверхнево ту кухню, містопланування і т.д. то єдине що нам може помогти це приватні кошти. Якщо знайдеться меценат який оплатить проектні роботи і т.д. то реально зробити класні рішення, але якщо тим займатимуться наші “мужі” які сидять там вже 100500 років, то ти їм хоть 10ть раз перекладай їм по барабану. ДЯкую за гарний лінк.
Маша 13:00 – 04/30/14
Да, пожалуй, я не в курсе как эта система работает ) Но ведь каждый год во Львове ремонтируют где-то и что-то согласно каким-то проектам? откуда они берутся? А если, предположим, собрать деньги под какой-то проект, его ведь тоже должны будут утверждать “сверху”? В любом случае, было бы здорово, если бы и чиновники и жители города видели его обустройство в одном ключе, а для этого надо хотя бы знать/видеть соовременные практики обустройства города. И да, кажется, Urban Street Design Guide хороший для этого пример :)